Non-firm ATO's: een oplossing voor netcongestie

Per 1 april 2025 wordt er een belangrijke wijziging in de elektriciteitswetgeving geïntroduceerd: de invoering van zogenoemde non-firm ATO’s (Aansluit- en Transport Overeenkomsten). Dit is een veelbelovende stap richting het oplossen van netcongestie, een probleem waar ondernemers steeds vaker mee te maken krijgen.
Wat zijn non-firm ATO’s?
Elke grootverbruiker van elektriciteit heeft een contract met zijn netbeheerder, een ATO. Hierin wordt vastgelegd hoeveel stroom je maximaal mag afnemen. Tot nu toe waren al deze contracten zogeheten ‘firm ATO’s’. Dit houdt in dat je op elk moment van de dag verzekerd bent van je volledige gecontracteerde stroomcapaciteit. Dit klinkt ideaal, maar het creëert ook een probleem: de netbeheerder moet voor elke klant rekening houden met het maximale gebruik, ook als die capaciteit in de praktijk zelden volledig wordt benut. Hierdoor ontstaat congestie in de netwerken, zelfs wanneer de daadwerkelijke stroomvraag lager is.
Met de komst van non-firm ATO’s verandert dit. In plaats van een gegarandeerde maximale capaciteit op elk moment, kun je met een non-firm ATO flexibelere afspraken maken. Hierdoor kun je op bepaalde momenten meer stroom afnemen, terwijl je op andere momenten juist iets minder capaciteit krijgt. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat de beschikbare capaciteit in een regio efficiënter kan worden verveeld.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Stel, jouw bedrijf beheert een logistiek centrum waar elektrische vrachtwagens dagelijks ’s avonds worden geladen. Naast jouw terrein bevindt zich een productiebedrijf dat vooral overdag actief is met machines die veel energie verbruiken. Jullie beiden hebben een contract voor een maximaal vermogen van 2 MW, samen goed voor 4 MW. Nu willen jullie allebei uitbreiden: het productiebedrijf heeft meer vermogen nodig voor machines, terwijl jouw distributiecentrum meer vrachtwagens elektrisch wil laden.
- Met een firm ATO zou deze uitbreiding niet mogelijk zijn, omdat het netwerk de extra belasting niet aankan.
- Met een non-firm ATO is dit wel haalbaar. Het productiebedrijf naast jou kan bijvoorbeeld overdag 1 MW extra krijgen, terwijl jij in de avond 1 MW extra mag gebruiken. In totaal wordt het maximale vermogen van 4 MW niet overschreden. Door het slim afstemmen van de gebruikstijden profiteren beide partijen echter van meer capaciteit.
Wat kan AVIA VOLT voor jou betekenen?
De invoering van non-firm ATO’s wordt mogelijk gemaakt door een aanpassing in de Netcode, de regels waar netbeheerders zich aan moeten houden. Tot nu toe waren zij verplicht om altijd een vast recht op vermogen te garanderen. Vanaf 2025 mogen zij flexibele afspraken maken met klanten, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor ondernemers die met netcongestie te maken hebben.
Hoewel deze maatregel niet in één klap congestieproblemen oplost, biedt het een belangrijke oplossing voor specifieke situaties. Met non-firm ATO’s kunnen ondernemers met verschillende gebruikspatronen elkaar aanvullen, waardoor de beschikbare stroomcapaciteit efficiënter wordt benut.
Wat moet je nu doen?
Hoewel de wijziging pas op 1 april ingaat, is het verstandig om nu al in gesprek te gaan met je netbeheerder. Door samen naar jouw situatie te kijken, kun je bepalen of een non-firm ATO interessant is voor jouw onderneming. Dit kan vooral waardevol zijn als je plannen hebt voor uitbreiding van je bedrijfsactiviteiten zoals het laden van elektrische voertuigen.
Flex-producten van netbeheerders zoals de non-firm ATO maken niet alleen de elektrificatie van je wagenpark mogelijk, maar kunnen ook kostenvoordelen opleveren voor jou als transporteur. Wil je hier meer over weten of heb je hulp nodig bij het contact met je netbeheerder? Neem dan gerust contact met ons op.